Kennismaking met neuropsychologische diagnostiek
Een NPO leren lezen
Inleiding
Het betreft een cursusdag over hoe je als begeleider kunt werken met de informatie uit neuropsychologische diagnostiek.
Doel
Het doel van de bijeenkomst is het kritisch kunnen kijken naar neuropsychologische rapportages en het gebruik hiervan in de praktijk. Ook inhoudelijk kijken we naar neuropsychologische rapportages en aan de hand van de cognitieve piramide krijg je meer inzicht in hoe cognitieve stoornissen er in de praktijk uitzien.
Onderwerpen en werkvormen
In de ochtend zal begonnen worden met een presentatie over wat een neuropsychologisch onderzoek inhoudt, waar je als lezer en begeleider van iemand met hersenletsel op moet letten, welke informatie je eruit kunt halen, maar ook wat de grenzen en beperkingen zijn van wat je met neuropsychologisch onderzoek kan onderzoeken. Je maakt zelf kennis met een korte neuropsychologische screening. Na de pauze zal verder ingegaan worden op de verschillende cognitieve domeinen, zoals aandacht, geheugen en executieve functies en adviezen voor de praktijk. Bereid vragen over een NPO van een casus voor en neem deze mee.
Voorbereiding
Om het maximale uit deze studiedag te halen is het belangrijk dat je zelf vast nadenkt over specifieke vragen of moeilijkheden waar je tegenaan loopt bij het werken met neuropsychologische testonderzoeken.